Existujú minimálne dve oficiálne uznávané verzie vzniku Black Friday. Zatiaľ čo jedna sa viaže na konkrétne udalosti, druhá súvisí s obchodom. Obe však pochádzajú zo Spojených štátov, kde toto nákupné šialenstvo trvá už niekoľko desaťročí.
Prvý variant vzniku Black Friday
sa spája s americkým mestom Philadelphia. Práve tam sa okolo roku 1961 rozšírilo toto označenie kvôli hustej premávke, ktorá nasledovala po Dni vďakyvzdania. Tento deň tradične pripadá na posledný štvrtok v novembri. Nasledujúci piatok je pre väčšinu Američanov voľným dňom, takže doprava v meste neúmerne vzrástla. Ľudia využili voľný deň na návštevu futbalového zápasu, takže v uliciach bolo veľa ľudí. Bystrí obchodníci si prirodzene všimli zvýšený pohyb ľudí a využili ho na predaj svojho tovaru.
Druhá verzia
sa týka samotného obchodovania. O niekoľko desaťročí neskôr Američania toto označenie použili na prechod obchodníkov z červených čísel do čiernych, ktoré chce každý vidieť vo svojich účtovných knihách. Koncom novembra sa predaj konečne preklopil do čistého zisku. V tejto verzii príbehu je Black Friday jednoznačne pozitívnym ukazovateľom obchodného úspechu značiek.
Nech už Black Friday vznikol akokoľvek,
časom sa vyvinul do skutočného nákupného šialenstva. V Spojených štátoch môžu ľudia stále stáť v radoch pred obchodmi celú noc. Keď sa obchody otvoria, tlačia sa v nich s takou silou, že niekedy dochádza aj k smrteľným zraneniam. Najviac ohrození sú pracovníci bezpečnostnej služby, ktorí sú zodpovední za otváranie dverí. Vypuknutie davového šialenstva, počas ktorého môže dôjsť k ušliapaniu nakupujúceho, však nie je výnimkou.
S príchodom internetu sa kamenným obchodom uľavilo.
Ľudia namiesto toho, aby strávili noc v rade, dávajú prednosť pohodlnému nakupovaniu z domu. Jednodňová akcia sa postupne zmenila na niekoľkodňové alebo dokonca niekoľkotýždňové zľavy s cieľom vyprázdniť sklady pred Vianocami. Pre tento fenomén dokonca existuje umelý názov Cyber Monday, ktorý sa snaží byť online obdobou Black Friday a pripadá vždy na prvý pondelok po Black Friday. V každom prípade je rozumné rozložiť predaj na niekoľko dní, aby sa predišlo neželaným výpadkom siete v dôsledku zvýšenej návštevnosti webu.